outsourcing... crowdsourcing...

Co znamená anglický výraz "outsourcing" už dnes možná znají i školáci. Je to situace, kdy si firma na jistou vyčleněnou činnost najme externího dodavatele, tedy nezajišťují ji vlastní zaměstnanci, ale vnější dodavatel v rámci sepsané smlouvy. Do světa designu, ale nejen tam, před jistým časem zavítal další termín "crowdsourcing". Tento výraz vychází z původního "wisdom of the crowd", tedy moudrost davů, jak říká wikipedie. Je to vlastně zadání jistého úkolu určitému počtu lidí z veřejnosti, někdy pojaté jako výzva. Takový styl tvorby v odborných designerských kruzích vyvolává velkou vlnu nevole a nesouhlasu.
Cafe Nuvo

Zaujalo mě to a řekl jsem si, proč to nevyzkoušet. Ve chvílích mezi prací pro stávající klienty jsem vybral jeden anglický web, kde se střetává poptávka od kupujících/buyers a nabídka od designerů/creatives. Mimochodem, můžete hádat, kterých je tam víc. Buyer vloží popis/creative brief určitého projektu od loga, přes web, mail šablonu, leták, atd. a nabídne cenu, která je zhruba v několika stovkách dolarů. Na projektu současně pracuje a návrhy dodá někdy i několik stovek kreativců, doslova z celého světa. Domnívám se, že někdy kvantita vysoko přesahuje kvalitu. Na tvorbu je vyhrazeno několik dnů, poté buyer zhruba v sedmi dnech vybírá a vítězi zaplatí danou částku. Vadou na kráse je ovšem jedna věc, a to, že v některých kláních je výběr vítěze a platba garantována, tedy kupující zaplatí částku vítězi tak jako tak, ovšem někdy garantovaný není, tudíž v klání není nikdo vybrán jako vítěz a nic není placeno.
Luxuriance
Na jednu stranu, lze takto přijít za levný peníz ke spoustě návrhů, někdy povedených, někdy míň. Vybírat z těch (někdy) stovek návrhů bych ovšem nechtěl. Na druhou stranu je fakt, že tam chybí ten osobní kontakt se zadavatelem a osobní probrání detailů a jak praví klasik "bůh je skryt v detailech". Posouzení, jestli se vám tento způsob tvorby zdá poněkud nešťastným, či ne, nechám na vás.

PS: Crowdsourcingový způsob práce na projektech se pomalu, ale jistě začíná rozvíjet i u nás, např. LogoPro.cz nebo Topdesigner.cz mohou být důkazem. Nejsou tak rozsáhlé, co do počtu zadání a designérů jako ty v zámoří, ale zdá se, že rostou.

Napadá mě, dovedete si představit klienta, který si není jistý v tom, co přesně chce, jak se probírá desítkami návrhů? Tady se mu líbí to, tady ono, ale jak to spojit, když je to každé od jiného autora. Výhodou je, že bez mrknutí může vše odmítnout a nezaplatit nikomu. A designéři? Rešeršují, vymýšlejí, hledají souvislosti, tvoří, kreslí, ale to vše se skoro nulovou vidinou na zaplacení své práce.

Je to soutěž, to ano, možná spíš loterie, ovšem nehledejte tu ono Coubertinovo "Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se". Tedy, pokud se svou prací chcete živit...